Yhdentoista korkeakoulun verkosto pureutuu kolmeen ydinteemaan konkreettisten toimintamallien ja tutkimuksen avulla.

Kehityksellinen kolmoiskierre

Hanke koostuu kolmesta toisiaan tukevasta ja toisiinsa nivouvasta kokonaisuudesta.

1 Hyvään alkuun – ohjaustoimia ja työelämäorientaatiota alusta alkaen

Kohteena on opiskelijan kiinnittyminen akateeminen ja sosiaalinen korkeakouluyhteisöön ohjausta kehittämällä.

  • Omaopettajien ohjausosaamisen vahvistaminen koulutussisältöjä uudistamalla (ml. opiskelun esteiden tunnistaminen, työelämä- ja uraohjausosaamisen kehittäminen)
  • Opiskelijatuutoreiden valmentaminen vertaisryhmätoimintaan
  • Toimintamalleja ja työkaluja opiskelijoille osaamisen tunnistamiseen ja sanoittamiseen sekä työelämätiedon hankkimiseen
  • Vuorovaikutteisten menetelmien (kontakti- ja verkko-ohjauksessa) kehittäminen ja hyödyntäminen opintojen alusta alkaen.

Tutustu täällä tarkemmin.

2 Pedagogiikkaa ja pelivälineitä – osallisuutta, ohjausvälineitä ja oppimisanalytiikkaa

Kohteina ovat yhteisöllinen pedagogiikka, opiskelutaidot ja oppimisen analytiikka.

  • Monitieteinen opettajaverkosto: Osallistavien pedagogisten toimintamallien kokeilu ja arviointitiedon jakaminen;
  • Opiskelukyky, -motivaatio ja -taidot: Verkkopohjaisten arviointi- ja ohjausvälineiden edelleen kehittäminen ja laajempi hyödyntäminen ohjausprosessissa;
  • Oppimisanalytiikka opetuksen, oppimisen ja ohjauksen tukena: opiskelijan edistymisen monitorointi; oikea-aikaisen palautteen saaminen; visualisointi, konkretisointi ja suhteutus tavoitetilaan; tutkimusdatan analysointi; kytkentä osaksi ohjausta (HOPS, ePortfolio).

Tutustu täällä tarkemmin.

3 Unelmana esteetön opiskelu – saavutettavuuden pedagogiikkaa ja peruskriteeristöt

Kohteena on henkilöstön osaamisen vahvistaminen opiskelijoiden moninaisuuden tunnistamiseksi:

  • saavutettavuuden pedagoginen kehittämisohjelma
  • kriteeristö saavutettavuuden lisäämiseksi.

Tutustu täällä tarkemmin.

Yhteisöllisyys on hankekokonaisuuden perusta ja läpikulkeva periaate

Hankkeessa kutsutaan mukaan ja osallistetaan opettajia, opiskelijoita ja tukihenkilöstöä uusien työmuotojen ja oppimisympäristöjen kehittämiseen. Erityistä huomiota kiinnitetään kuitenkin hanketoimijoiden yhteisöllisyyden vahvistamiseen, jota tukee kaikkia yhteistyökorkeakouluja edustava ohjausryhmä opiskelijajäsenineen. Yhteisöllisyyttä tukee myös tarkistuspisteet, jotka toteutetaan työpajoina ja seminaareina.

Yliopistoyhteisöä osallistamalla luodaan verkostomaisia toimintamalleja, joilla kehitetään yhteisöllisiä pedagogisia ratkaisuja, myös digitaalisissa oppimisympäristöissä. Opiskelijat toimivat aktiivisina asiantuntijoina toteutuksen kaikissa vaiheissa.